Showing posts with label Cloth Diaper. Show all posts
Showing posts with label Cloth Diaper. Show all posts

Tuesday, 25 May 2010

Giveaway #7: Moo Moo Kow™ One-Size Cloth Diapers & Cloth Wipes

can review the giveaway contest here : http://www.mummysreviews.com/2010/05/23/moo-moo-kow-bamboo-cloth-wipe/

saje-saje enter contest kut-kut la bertuah.. yes, i'm addicted to cloth diaper. best because we go green! my son pun cepat belajar how to recognize kalau dia dah poo-poo... cuma belum sampai masanya lagi dia nak belajar poo-poo dalam bilik air, sebab tendency dia untuk bermain air amatlah kuat!




so far cloth diaper yang dah digunakan : lunatots, coolababy and the latest wuddah.. kalau dpt hadiah untuk contest ni, lagi best boleh cuba cd baru :)

Wednesday, 20 May 2009

Cloth Diaper II

Salam sahabat-sahabatku. Ku update sket sebanyak pasal CD pasal ada yang bertanya. yang aku beli ni brand LUNATOTS, ku beli dari sahabat melalui http://www.srisuri.com .


antara CD yang ada dah siap dilipat dan dimasukkan insert

Lunatots Velcro One Size Cloth Diaper (RM48.00)

(Velcro: maksudnya macam zipper tu. alaa, cam zipper kasut sekolah tu)
Dianya keterangan pasal CD ni adalah seperti berikut:

  1. Made in China
  2. Waterproof Outer layer is made from PUL (Polyurethane Laminate)
    Inner layer of custom micro fleece that keeps baby dry
    Super absorbent 3 layer Microfiber Inserts (also called Soaker)
  3. Additional Velcro Fastener with Laundry Tab
  4. Unique design of 3 * 3 snaps to adjust the size
  5. Fit baby weight from 3 kg to 13 kg (approximately 3 YO before potty train)
  6. Suitable to be used during night time(approximately 10pm - 7 am) with 2 inserts. But it may varies to your baby's frequency of urination.

ni rupa luarannya

ni rupa dalamannya

kalau beli 1 CD biasa dapat 2 insert. Insert ni amenda plak? Insert ni cenggini:
Lunatots Microfiber Insert
(It is usable for different brand of Cloth Diaper too)
  1. These microfibre-inserts (80% polyester, 20% polyamide) are made from 3 layers of super soft, incredibly absorbent yet chemical free microfiber terry cloth.
  2. They are trim and thin yet can hold up to 12oz (M-XXL) of fluid in ONE insert!
  3. Also known as Insert/Soaker/Liner
  4. Washable & Reusable
  5. Size 30x14 cm
  6. Anti-bacterial because of its dense fiber structure
  7. Use laundry bag to wash your Lunatots Cloth Diaper.
  8. Lunatots Tips : One insert is enough for a daytime diaper(3-4 hours). At night time (5-6 hours), we do recommend using two inserts.

sebelah CD tu insert dia (insert tu cam lampin la)

insert dimasukkan dalam poket CD

Lunatots Washing Guide:

  1. Wash diapers prior to first use to remove residues left behind from fabric manufacture.
  2. It is advise to wash it at least once it hot water with no detergent.
  3. Remove any solid and flush down the toilet before washing.
  4. Do not use bleach or fabric softeners because it might break down the fiber and reduce the life expectancy of the diapers.
  5. Line dry in the hot sun or in the dryer on medium heat.
  6. Do not iron or dry clean.
  7. Use Lunatots Laundry bag to wash your Lunatots Cloth Diaper. (aku belasah je basuh tak buh dalam laundry bag pun. bilas-bilas dulu terus masuk washing machine hahaha)

sape-sape ada kemusykilan lagi, bleh laa tanya.. no hal.. saya pun budak baru belajar.

Thursday, 7 May 2009

Cloth Diaper (CD)

Sementara nak tunggu waktu makan, (nasi dah beli, jap agi la makan) teringin nak tunjuk anak-anakku pakai cloth diaper a.k.a CD. Mesti korang tertanya-tanya amenda la CD ni ek? kain lampin biasa ke? Camtu ler kemusykilan yang aku rasa masa mula-mula kenal CD ni. Surf punya surf n tanya beberapa orang yang dirembat sesuka hati dalam forum, dapat la jawapannya. CD ni mmg lampin yang boleh dibasuh, cuma bezanya ngan kain lampin biasa yang kita guna tu. Kadar serapannya sangat jauh la berbeza. Kalau pakai kain lampin, tak sampai satu jam dah nak kena salin, kadang a few minutes kita pakaikan pun dah basah. Nak kena ganti. CD tak begitu ye kengkawan. Dia bleh amik alih tugas diapers biasa yang kita buang hari-hari tu (ku guna istilah pampers ye). Instead of one hour, dia bleh serap kebasahan macam pakai pampers. Cuma bezanya boleh basuh, tak perlu pakai buang. Kan membazir duit pakai buang tu. Dah ler bila buang yang ada poo-poo tu confirm bakul sampah bau ashem-ashem ye tak?

Aku baru je ngumpul CD ni. Try beli masa umo Arif Aiman bape bulan ntah. 10 bulan kot gtu. Masa tu beli 1 je. Rasa cam best ku tambah 1 lagi. 1st brand yang ku beli Kasihku Sayangku through website http://www.kasihkusayangku.com/. Baru-baru ni ku terjumpa seseorang yg ku kenali sebagai Haza di forum susuibu.com dan ku bertanyakan hal perihal CD ni padanya. So ku order lagi 2 darinya (brand Lunatots) sebagai tambahan. Quite ok daripada brand KS tu, ku pun order lagi bila Haza buat offer package deals. (http://sri-suri.blogspot.com/) Rembat je la...

Untuk pengetahuan tuan-tuan dan puan-puan yang membaca, nak beli sekeping CD ni agak mahal ye. CD Lunatots yang ku beli berharga RM49 sehelai (with 2 inserts). Memang rasa ralat gak nak beli pada mulanya takut hasilnya kurang memuaskan. Tapi trial n error gak la ye. Belum cuba belum tahu. Melabur la sket untuk masa depan. Skrg ni ku dah ada 12 keping CD Lunatots + 2 CD KS. Total ada 14 keping. Jadi la dulu buat sementara waktu ni. Nak guna 100% CD tak termampu la eden lagi sebab ada 2 org si kecik ni kan...

Tapi, meh kita berkongsi pasal pelaburan menggunakan CD. (Hubbyku pada mulanya ralat juga bila ku beli lampin mahal ni. Tapi, dia x kisah pasal duit aku hehehe). Aku belikan anak-anakku pampers Huggies Dry. Satu peket harga lebih kurang RM36. (Kadang dapat harga murah lagi.Tapi tu la harga purata dia). Ikut size plak jumlah quantitinya. Kalau size M (yang ku pakaikan kat adik) ada 84 keping ( i noticed package baru 80 keping jek.huh!!!) size L untuk abang 72 keping (akan berkurang lagi kalau package baru). Sekeping pampers jatuh pada harga RM0.50 untuk size L. (apa la sangat yer RM0.50 tuh). Dan untuk mendapatkan sekeping CD bersamaan 98 keping pampers. (kan ku dah kata mahal harganya). Tapi kan ku fikir positif side. Sepeket pampers without pakai any lampin bleh tahan selama 2 minggu lebih je. So dalam sebulan lebih kurang 2 peket pampers. Ish pening kepala type cam gini. Meh aku type secara sistematik:

1 keping CD = RM49 (pakai n basuh n bleh pakai lagi)
1 keping pampers = RM0.50
1 bulan = 140 keping pampers = RM70 (pakai n buang)
1 tahun = RM840 (seorang) ku ada 2 orang anak = RM1680
(huhuhuh.. banyaknye duit habes!!)

katakan pakai CD 7 lai sehari. katakan setiap sorang ada 14 lai. total harga = RM1372

ni untuk kugunakan sepanjang diorg menggunakan diapers. Bleh berjimat sebnyk RM380.
banyak jugak tuh. yang penting jimatkan space tempat pembuangan sampah! yeay.....

ni gambar-gambar anak-anakku berposing masa ku pakaikan CD. Sila lihat ye :)

Afif ibu bagi pakai kale kuning. Cuba lihat tangannya bergerak-gerak, dah mula buas bila nak ku pakaikan lampin nih

sengih macam kerang busuk hehehe. suka berposing macam ni

tgk posing membontoti ibu plak


ni snap masa adik tgh tdo. Nak highlightkan wording tu je hahaha


Afif skg suka tdo niarap camni