Friday, 30 April 2010

Aktiviti Anak-anak


tak banyak aktiviti lately.. ibu ngan ayah bz je. sian kat anak-anak. gambar pun tak dan nak amik. ye la, ibunya dah makin tak larat. teringin nak ajar anak-anak menempek kertas buat kolaj. tp apakan daya kat umah saja macam-macam nak buat, apa yang boleh buat bg kertas lukisan n pensil warna.. tenyeh la atas kertas tu.. sambil ibu melipat kain baju yg bertimbun-timbun [huh, bleh bukak kedai dobi sbb terlampau byk baju]. sampai satu tahap boring gaban, anak-anak mula menunjukkan aksi spiderman mereka, panjat sana sini, sambil "membantu" ibu melipat kain. maka keluarlah suara halilintar dari peti suara ibu mereka ini hahahaha...

just to share with family gambar-gambar diorg ni:

ni lepas balik dari tesco.

rasanya ibu tgh kemas2kan bilik ini, afif sibuk main. sib baik x ganggu ibunya

ni la aktiviti melukis [contengan je]. cuba lihat betapa khusyuknya afif melukis, ada style tuh!

Tuesday, 27 April 2010

Makanan pertama bayi

Artikel dipetik dari : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PermataHati_Makananpertamabayi/Article/index_html
Tarikh : 27 April 2010

Elak beri sajian pejal sebelum usia lebih enam bulan

SEORANG rakan menceritakan gelagat bayi lelakinya berusia lima bulan yang sering menangis seolah-olah kelaparan. Namun katanya, dia teringat pesan ibunya yang menegahnya menyuap makanan sebarangan kecuali bubur nasi bercampur kentang, itu pun bubur dikisar dan direneh sehingga benar-benar halus selepas bayinya mencapai usia enam bulan. Tidak bertanya lanjut, rakan penulis hanya berdiam diri tapi sesekali dia memberikan bayinya nestum di luar pengetahuan ibunya. Selepas beberapa ketika, dia mendapat maklumat daripada portal keibubapaan yang memberitahu bahawa tiada istilah tidak cukup susu atau kelaparan untuk anak kecil berusia kurang enam bulan jika diberikan di dalam sukatan serta masa tertentu, lebih-lebih lagi jika anak itu menyusu badan.

Menurut maklumat itu lagi, susu ibu terutama mengandungi cukup nutrien dan vitamin yang diperlukan seorang bayi tanpa perlu ditambah khasiat daripada sumber lain waima buah-buahan atau sayur-sayuran.

Berdasarkan pembacaannya juga, ada kajian menyatakan bahawa pada ketika bayi berusia enam bulan barulah tubuhnya berkemampuan membina bakteria pelindung yang turut membantu sistem penghadaman memproses makanan pejal.

Kini, barulah dia sedar mengapa orang tua banyak pantang larang. Kesimpulannya, elakkan daripada menyuap bayi anda makanan pejal sebelum usianya melebihi enam bulan bagi mengelakkan berlakunya perkara yang tidak diingini kepada si kecil di kemudian hari.
Pada peringkat permulaan mengenalkan bayi dengan makanan pejal, bubur nasi atau makanan yang dikisar halus adalah digalakkan. Kuantiti boleh ditambah sedikit demi sedikit bersesuaian usia si kecil.

Seperti yang penulis perhatikan, setiap kali pulang ke kampung, cucunya yang kecil akan berpeluang menikmati bubur nasi yang dimasak bersama kentang serta lobak merah, kemudian ketika direneh, daging segar yang dibeli Tok Wannya dari pasar tani dipotong halus dan dimasak bersama bubur. Kata ibu mentua, manis daging sebagai penambah rasa kerana bayi kecil tidak boleh mengambil gula atau garam.

Seronok juga Jauna, sesekali bubur nestum bertukar bubur nasi bercampur sayuran dan daging segar. Dan itu juga sebaik-baiknya untuk anak kecil berbanding makanan daripada pek segera.

Tapi, setahu penulis, ada juga ibu yang tidak menyuap bayinya makanan lain selain bubur nasi dan susu walau selepas anaknya berusia hampir setahun. Kata ibu penulis, tubuh anak yang tidak disuap makanan pejal berbeza berbanding anak kecil lain di mana mereka akan kelihatan lembik.

INFO: Carta pemakanan si kecil


Enam bulan
Tekstur makanan : halus
Minuman: susu
Makanan: Beras, pisang, ubi kentang, keledek, bayam, lobak merah dan mangga
Elakkan: Garam, gula, produk tenusu, makanan berasaskan gandum, telur, cili dan kekacang


Tujuh bulan
Tekstur makanan: Halus tapi sedikit kasar berbanding pada usia enam bulan
Minuman: Susu, air masak atau jus buah-buahan segar yang dicairkan (1 nisbah 5)
Makanan: Buah, sayur, gandum, telur kuning dan mentega kacang
Elakkan: Susu lembu segar, cili, garam, gula, telur putih, ikan dalam tin dan organ dalaman haiwan


Lapan hingga 12 bulan
Tekstur makanan : lenyek/kisar/cincang
Minuman: Susu ibu, air masak atau jus buah-buahan segar yang dicairkan (1 nisbah 5)
Makanan: Buah, sayur, ikan, daging, produk tenusu dan telur kuning
Elakkan: Telur putih, cili, kerang-kerangan, gula, organ dalaman dan lemak


12 hingga 18 bulan
Tekstur makanan : cincang
Minuman: Susu, air masak atau jus buah-buahan segar yang dicairkan (1 nisbah 5)
Makanan: Sama seperti keperluan ahli keluarga yang lain
Perlu dielakkan: Telur mentah, cili dan kerang-kerangan.

Wednesday, 14 April 2010

H1N1 lagi


Pagi tadi pegi check-up rutin bulanan macam biasa. Supposedly last week, tp byk sgt keja pegi la jugak pagi ni. [walaupun keja masih melambak-lambak - plus tak stadi lagi untuk exam PTK lusa ni]. Macam biasa kena amik darah, resultnya hB is increase than before.. Alhamdulillah... skg ni dah 10.7, masih dikategorikan rendah, tp makin meningkat. Nurse kata tak perlu jumpa doktor (nasib baik, kalau tak kul 1pm pun blum tentu lagi abis)..
Tapi, air kencing masih kotor. Nurse suh mai check BP (blood pressure) dan air kencing selang sehari (ayoyoyo.. jenuh la eden).... Dinasihatkan minum air 7-8 gelas sehari..
p/s: air masak ye, bukan air ais!

Oh ya.. tgh duk tunggu turn jumpa nurse, depa duk kalut2... awat la kalut sgt ni... dah ler ramai org.. Rupanya ada sorg patient yang pregnant gak, bgtau dah demam, batuk n selsema 3 hari... terus diorg refer suh jumpa doktor. Aku pun nurse suh pakai facemask tu. pakai je la, langkah berjaga-jaga. Dah abis check, keluar dari bilik tu org duk usha je pasal pa aku pakai mask... buat dono je laaa... precaution maa!!!

As for pregnancy progress, current weigth is 57.5kg.. hB 10.7.. skg ni dah 24W.. heart beat baby pun ok, dalam range yang ditetapkan, 120 - 160 min. Bacaan tadi dalam 144 min. Harap-harap wabak H1N1 tak merebak dengan cepat... Dulu risau sebab ada baby, skrg ni risau sbb pregnant plak. Minta-minta dijauhkan dari semua tu...

ok la, masa untuk lunch. lepas ni sambung stadi semalam yang tergendala. balik rumah takde harapan nak stadi, badan teramat letih walaupun mata tak mau lelap. sakit pinggang kalau duk lama... last-last buat-buat pejam mata sampai tertido...

ok, best of luck for PTK this friday! (wish luck untuk diri sendiri)

Friday, 2 April 2010

PTK oh PTK

Isnin ni saya mahu mengambil PTK buat kali pertama. nervous plak rasa. sebab tak sempat nak stadi. stadi pun ala-ala je beban kerja melambak-lambak.

1st part : perbincangan kumpulan yang akan mengambil 40% markah. perbincangan topik secara umum (generik) - topic will be given on the dot!! (tu yang ketaq lutut tu.. harap-harap jgn speechless.. keluarlah idea!)

2nd part : penilaian individu.. akan berlangsung seminggu kemudian. markah 10%.

3rd part : ujian bertulis sebanyak 50%. 4 hari selepas penilaian individu.

disamping itu akan ada assignment baper % ntah... risau-risau.. harap bleh dapat 4-4 heheh tak yah amik byk kali...

p/s: tp kat umah leh ke eden jengoi mata tahan ngantuk ngadap laptop baca nota? huhuhu