Friday, 8 May 2009

Mari Belajar Bertutur

Perkataan pertama yang Arif sebut apa ek? Aku pun dah lupa hahaha. Menda la ibu dia nih.. Tapi, meh aku list down perkataan-perkataan yang dia dah bleh sebut dengan cara sebutan dia sendiri:
  1. lowi laaa = lori
  2. bash = bas
  3. cojuk = sejuk
  4. tutu = susu
  5. obik = senam robik
  6. asi = nasi
  7. ayaq = air (part ni aku suka ubah sebutan dia jadi air hehehe)
  8. obat = ubat (sebutan cam org dolu-dolu)
  9. car (pandai sebut nooo)
  10. tish = fish
  11. atish = Afif (adik dia laaa)
  12. adik (yg ni betul dia sebut)
  13. ayah (ayah pun betul... asal ayah xde je nyebut ayah je manjang)
  14. antal = bantal
  15. cat
  16. olat = solat
  17. olohbak = Allahu Akbar (mari kita bersolat)
  18. acih = terima kasih
  19. amaa = sama-sama

ish cam ada lagi ni.. tapi tak refresh plak main switch ibu dia ni.. nanti-nanti la update lain hehehe...

Thursday, 7 May 2009

Cloth Diaper (CD)

Sementara nak tunggu waktu makan, (nasi dah beli, jap agi la makan) teringin nak tunjuk anak-anakku pakai cloth diaper a.k.a CD. Mesti korang tertanya-tanya amenda la CD ni ek? kain lampin biasa ke? Camtu ler kemusykilan yang aku rasa masa mula-mula kenal CD ni. Surf punya surf n tanya beberapa orang yang dirembat sesuka hati dalam forum, dapat la jawapannya. CD ni mmg lampin yang boleh dibasuh, cuma bezanya ngan kain lampin biasa yang kita guna tu. Kadar serapannya sangat jauh la berbeza. Kalau pakai kain lampin, tak sampai satu jam dah nak kena salin, kadang a few minutes kita pakaikan pun dah basah. Nak kena ganti. CD tak begitu ye kengkawan. Dia bleh amik alih tugas diapers biasa yang kita buang hari-hari tu (ku guna istilah pampers ye). Instead of one hour, dia bleh serap kebasahan macam pakai pampers. Cuma bezanya boleh basuh, tak perlu pakai buang. Kan membazir duit pakai buang tu. Dah ler bila buang yang ada poo-poo tu confirm bakul sampah bau ashem-ashem ye tak?

Aku baru je ngumpul CD ni. Try beli masa umo Arif Aiman bape bulan ntah. 10 bulan kot gtu. Masa tu beli 1 je. Rasa cam best ku tambah 1 lagi. 1st brand yang ku beli Kasihku Sayangku through website http://www.kasihkusayangku.com/. Baru-baru ni ku terjumpa seseorang yg ku kenali sebagai Haza di forum susuibu.com dan ku bertanyakan hal perihal CD ni padanya. So ku order lagi 2 darinya (brand Lunatots) sebagai tambahan. Quite ok daripada brand KS tu, ku pun order lagi bila Haza buat offer package deals. (http://sri-suri.blogspot.com/) Rembat je la...

Untuk pengetahuan tuan-tuan dan puan-puan yang membaca, nak beli sekeping CD ni agak mahal ye. CD Lunatots yang ku beli berharga RM49 sehelai (with 2 inserts). Memang rasa ralat gak nak beli pada mulanya takut hasilnya kurang memuaskan. Tapi trial n error gak la ye. Belum cuba belum tahu. Melabur la sket untuk masa depan. Skrg ni ku dah ada 12 keping CD Lunatots + 2 CD KS. Total ada 14 keping. Jadi la dulu buat sementara waktu ni. Nak guna 100% CD tak termampu la eden lagi sebab ada 2 org si kecik ni kan...

Tapi, meh kita berkongsi pasal pelaburan menggunakan CD. (Hubbyku pada mulanya ralat juga bila ku beli lampin mahal ni. Tapi, dia x kisah pasal duit aku hehehe). Aku belikan anak-anakku pampers Huggies Dry. Satu peket harga lebih kurang RM36. (Kadang dapat harga murah lagi.Tapi tu la harga purata dia). Ikut size plak jumlah quantitinya. Kalau size M (yang ku pakaikan kat adik) ada 84 keping ( i noticed package baru 80 keping jek.huh!!!) size L untuk abang 72 keping (akan berkurang lagi kalau package baru). Sekeping pampers jatuh pada harga RM0.50 untuk size L. (apa la sangat yer RM0.50 tuh). Dan untuk mendapatkan sekeping CD bersamaan 98 keping pampers. (kan ku dah kata mahal harganya). Tapi kan ku fikir positif side. Sepeket pampers without pakai any lampin bleh tahan selama 2 minggu lebih je. So dalam sebulan lebih kurang 2 peket pampers. Ish pening kepala type cam gini. Meh aku type secara sistematik:

1 keping CD = RM49 (pakai n basuh n bleh pakai lagi)
1 keping pampers = RM0.50
1 bulan = 140 keping pampers = RM70 (pakai n buang)
1 tahun = RM840 (seorang) ku ada 2 orang anak = RM1680
(huhuhuh.. banyaknye duit habes!!)

katakan pakai CD 7 lai sehari. katakan setiap sorang ada 14 lai. total harga = RM1372

ni untuk kugunakan sepanjang diorg menggunakan diapers. Bleh berjimat sebnyk RM380.
banyak jugak tuh. yang penting jimatkan space tempat pembuangan sampah! yeay.....

ni gambar-gambar anak-anakku berposing masa ku pakaikan CD. Sila lihat ye :)

Afif ibu bagi pakai kale kuning. Cuba lihat tangannya bergerak-gerak, dah mula buas bila nak ku pakaikan lampin nih

sengih macam kerang busuk hehehe. suka berposing macam ni

tgk posing membontoti ibu plak


ni snap masa adik tgh tdo. Nak highlightkan wording tu je hahaha


Afif skg suka tdo niarap camni

Mari Berposing

Meh tengok gambar anak-anakku berposing di halaman umah:

Arif Aiman suka sorong-sorong adik nih. Pantang bukak stroller cepat je dia amik

bila nampak je ibu pegang camera, terus dia buat aksi duduk camtu. konon-konon posing la tu


Afif Ashraf plak maintain je dalam stroller. tapi kadang tak leh duk lama, nak nenen la ibu hehehe

Wednesday, 6 May 2009

Breastfeeding

Hampir 6 bulan aku berjaya breastfeed Afif. Tapi agak kecewa juga sebab tak berjaya exclusively bf dia for the whole 6 months. Mengikut polisi Kementerian Kesihatan Malaysia,

Semua ibu digalakkan menyusui anaknya dengan SUSU IBU sahaja dari lahir sehingga berumur 6 bulan dan meneruskannya sehingga mencapai umur 2 tahun. Makanan pelengkap perlu dimulakan semasa anak berumur 6 bulan.


but yet i still managed not to give him solid food before he reach 6 months old. Berbanding Arif Aiman, masa tu aku terkial-kial sebab secara tiba-tiba dia tak nak minum susu masa umurnya mencecah 4 bulan (sejak umur sebulan ku dah campurkan dia dengan FM). Kelam kabut, tak tau nak buat cemana, kesian tgk anak yang kelaparan. Still bf masa tu, tapi disebabkan kurang ilmu tentang penyusuan - ingatkan susu badan tak kering-kering. konsepku salah rupanya. bila dah mula masuk kerja, aku jarang mengepam, kadang-kadang saja. Konsep ini menyebabkan anakku yang tetiba tak nak susu botol dan hanya nak nenen saja kelaparan sebab susu ibunya tak banyak. berat badan dia mula tak naik banyak, and i noticed yang dia mula nak tumbuh his first teeth. Tukar pelbagai susu, tapi masih tak mau. Kebetulan masa tu aku ada kat umah mentua, mak mertua ajarkan satu perkara: bagi air nasi yang tengah mendidih so that dia akan kurang lapar. Aku ikutkan saja sebab tak tau nak buat apa. No experience at all. My mum plak masa tu ada kat mekah, tunaikan haji. tak boleh nak contact dia. So air didihan nasi tu adalah makanan pertama Arif Aiman. Tapi makan tak banyak, mula-mula je dia makan maybe sebab lapar sangat agaknya kot. As far as i remember my hubby takde masa kejadian tu berlaku, ada kursus kot. When my hubby dah balik, we decided belikan dia nestum to introduce him to a solid food. Hmmm... tawakal je la masa tu.

Lepas tu tukar susu, bila kami ke Klinik Faizah, one of the staf kat situ suggestkan beli Anmum infacare. kami pun trial n error la beli susu tu. Quite expensive, walaupun tak semahal mamil gold or enfalac. Alhamdulillah, dia minum sampai la umur setahun. Pasal breastfeed plak, dia cuma nenen up to 6 months je, pastu dia sendiri rela melepaskan nenenku ini. Masa tu kecewa gak sebab dia tak mau, siap gigit-gigit lagi puting. Then baru tau aku pregnantkan Afif masa tu. Sebab tu dia reject susuku kot.


Sepanjang pregnantkan Afif, aku surf-surf gak intenet pasal penyusuan susu ibu ni. But yet, still banyak benda tak paham. Baca saja tak cukup kalau tak experienced it. Bla bersalinkan Afif, aku still tak dapat breastfeed dia sebaik lepas bersalin sebab ceaser. Sepatutnya boleh, tapi tak reti nak handle posisi cemana ngan kesakitan yang amat sangat selepas beberapa jam keluar dari OT. Bersalinkan tengahri, malam tu baru nak ajarkan dia bf. tapi, dia x berapa reti sangat. sket-sket je. nurse tambahkan fm. nurse ajarkan juga cemana nak handle posisi bf kalau baring, and esoknya Afif dah bleh nenen. Berusaha jugak bagi nenen kat dia sebab apa yang aku baca susu pertama yang keluar ialah kolostrum, berwarna kekuningan yang amat penting bagi bayi-bayi yang baru dilahirkan untuk memberikan dia antibodi pada badannya.

3 hari aku warded, hari ketiga dr dah benarkan aku discaj. tapi, Afif plak kena admit kat wad nicu cause of septic spot. 5 hari di sana. cukup seminggu aku berada di hospital tak balik rumah sekalipun dengan sakit di tempat operate yang cukup payah untuk bangun dan cukup payah untuk baring semula. Pulun bf dia semasa di wad. Takut kuningnya naik. Alhamdulillah, kuning tak banyak, tak increase pun. (ibu-ibu yang membaca, aku amalkan makan buah kurma ye).

Masa dalam pantang, sekalipun aku tak introduce dia ngan susu botol, semata-mata nak melaksanakan misi penyusuan susu ibu ni. Bila balik kg, ada gak suara-suara yang menyuruh aku introducekan anak dengan susu botol, takut baby tak nak minum through botol masa tinggalkan waktu kerja. Tapi aku diam je. Pekakkan telinga. Siap bagi lagi susu kat aku tu. Terima je la. Tapi dalam hati cuak gak takut dia tak nak minum guna botol. Balik dari kg, aku terkial-kial pam. Guna pam lama, pam manual. Lenguh gak tangan, masa tu tak sabar n ilmu tak penuh di dada. Tepon adik aku suh dia survey electric pam kat KL. Ingatkan kat sana banyak stok sebab tu suh dia survey. Tak tau nak suh dia beli jenis apa, beli je la asalkan electric breastpump. Ingatkan sama semua electric bp, tapi tidak rupanya. Aku pakai sekejap je. Mula-mula pakai mmg seronok ye la susu mencurah-curah n kejap je dah penuh sebotol. tapi lama-lama aku noticed dia pam tak habis, terpaksa aku picit ngan tangan plak untuk kosongkan breast. Lenguh la macam tu. Dah la dekat sejam nak habiskan dua-dua breast.

Then aku berkira-kira nak beli Spectra 3. Aku survey kat internet, cari komen pasal S3 ni. Rata-rata yang guna bgtau sangat bagus, senyap, tak bising macam motobot macam pam yang adik aku beli tu. Aku pun tawakal gak beli masa tu dapat offer, ada website tgh buat sale. Ni rupa S3 tu,

yang ni satu corong je. aku tambah beli satu corong lagi so bleh pam both breast skaligus


Berbaloi rupanya guna yang ni. Nyesal tak beli awal-awal, mula-mula sebab pk dia agak berat 1.3kg berbanding yang aku guna b4 tu yang bleh usung dalam handbeg je and bleh mobile lagi guna battery. Hubbyku kata rugi je beli yg dulu, tp aku buat dono je sbb aku guna duit aku. heheh tak ler dia bising sangat.


Sampai sekarang aku pam guna S3 ni, setiap hari lebih kurang 3x aku pam. Susu aku bukan banyak mana pun, tapi ok la nak bagi at least anak aku merasa minum susu ibu masa aku keja. Bawah ni antara contoh hasil tenusuku waktu keja hehehe:


nampak tak kat belakang tu flusk kale biru aku letak dalam tu la ngan chiller supaya susu sejuk smpi aku balik umah (ni hasil tenusu waktu pagi)


ni hasil tenusu waktu tghari (waktu petang pun lebih kurang jumlah ni gak)

Alhamdulillah, masa Afif demam baru-baru ni dia tak mengalami masalah keputusan susu. Sebab dia bergantung ngan nenen ibu dia je sepanjang masa. Kebanyakan baby yang minum susu botol yang masuk wad mesti akan muntah punya lepas minum. Tak tau nape kalau minum susu fm baby akan muntah kalau tak sihat. Alhamdulillah, bersyukur sebab niat aku nak bfkan Afif, dia tak merana sepanjang dia tak sihat. Badan pun makin naik. Ceria je sentiasa walaupun duk kat tmpt lain (nangis waktu kena nebulizer je).


Sampai sekarang aku masih belajar ilmu bab-bab penyusuan ni. Aku sangat suka surf website ni. Forum ibu-ibu yang menyusu:


www.susuibu.com
http://www.sarakids.com/blog


yang lain-lain aku tgk-tgk gitu je nanti pening plak kepala baca macam-macam. Insya Allah aku akan teruskan bf untuk Afif selama yang aku boleh. Dan untuk anak seterusnya harap aku bleh exclusive BF sampai 6 bulan. Insya Allah...

p/s: thanks to my friend, Aida Adha yang banyak ajar aku ilmu selok belok BF ni hehehe