Monday, 29 November 2010

Muka Arissa tak comel dah..

Hari Sabtu lepas, muka Cha dah merah-merah teruk gitu. Actually, first jadi lepas banjir, [seperti gambar dibawah]. Tak tau apa puncanya, tapi saya syak wasangka sebab bekalan air yang kurang bersih selepas banjir. Lepas sapu cream, dah surut biji-biji tu. Tapi, hingga sekarang, belakangnya berparut, poor my Arissa.


Lepas tu balik berhari raya, saya lantak nasi lemak berlaukkan ikan aya [orang utagha panggil ikan tongkoi]. Esok paginya, muka Cha keluar bintik-bintik merah macam kena ruam gitu. Saya sapu balik cream yang doktor bagi sebab biji-biji tu. Alhamdulillah, dah kering. Tapi, kulit muka jadi kering laa plak.

Pastu, singgah balik SP umah mertua, dijamu ngan ikan terubuk bakar. Nyum-nyum laa saya ni, dah lama tak makan kan.. Esoknya, muka dan sedikit badannya keluar ruam-ruma lagi. Alaa, poor again my Arissa. Saya bawa pegi klinik cepat-cepat sebab my husband akan outstation lepas tu, doktor bg calamine lotion dan ubat makan. Tapi, makin teruk plak muka dia. Last-last semalam saya start guna balik cream tu, dan pagi ni dah kering dah radang muka dia..

Sebab salah makankah? Huhuhu, tapi, nasib baik tu jarang sekali makanan yang saya makan. Lepas ni saya takkan makan lagi.

Call a few friends regarding benda ni. Pn.Has suggest beli ezerra, [tak terbeli pun lagi] , my friend Dr. Asyura suggest guna hydrocort since saya tanya dia pasal fucicort [fucicort tak disuggestkan guna sbb ada steroid, tak sesuai utk kulit muka], last-last saya guna cream tu aja.. Cuma kulit muka dia dah gelupas-gelupas la sket, nak kena cari aquos cream laa.. agak-agak kat farmasi ada tak ek?

Cerita hari ini



Ni first entry for breastfeeding Aliya Arissa..

Alhamdulillah.. pagi ni saya dapat produce 4 x 80ml untuk adik Cha. Agaknya smlm dia kurang nenen kut. Actually, bila hari-hari bersama dia tak banyak sangat dia nenen. Sebab tu byk dpt, dan kadang2 saya boleh pam susu lagi. Tapi, kat nursery, habis je 4 botol, kadang-kadang 5 botol. Itu buat saya confius nih hehehe.. Susu badan saya ikut mood kut, kejap byk, kejap sikit. Tapi hari-hari boleh laa dapat 5 botol at least [cukup-cukup makan]. Kalau saya skip meal, memang nampak susu sket bila pam.

oleh itu, moral of the story, makan laa ikut time [terpaksa laa gemuk seketika hahaha]

Sebenarnya nak buat entry stok susu saya [sebagai peringatan untuk diri sendiri], tapi terlupa bawa kamera plak. Setakat ni dalam freezer, ada laa 20++ stok, tak terkira plak. Lupa nak tgk catatan kat tepi fridge tu.

Basically macam ni laa, time tak pegi ke mana-mana, tak berkejar ke sini ke sana.. boleh laa dapat pam 3x per day, kalau tak 2x per day je laa. takut gak suatu hari susu merudum especially bila stat cik P datang dan selepas bulan puasa menjelma. Nak beli deep freezer, macam tak byk sgt stok yg ada skg ni, kang dikatakan tidak berbaloi plak hehehe.

Sangat teringin menyusukan Cha sampai dia besar 2 tahun nanti. Semoga Allah memberi peluang ini untuk saya berbakti kepada anak saya.. Amin...

Thursday, 11 November 2010

Faces of Aliya Arissa



Anak daraku sorang ni dah masuk 3 bulan lebih. Sekejap je masa berlalu. Seronok melayan gelagat dia, tak banyak kerenah. Ibunya hanya pening melayan abang-abangnya saja. Cuma ada waktu-waktu tertentu especially malam nak lena dia akan meragam, biasa la dah seharian ditinggalkan ibu mesti la nak bermanja-manjaan dengan ibunya. Sudahnya, masak ke mana, abang-abang makan ke mana.

Yes, truly.. being a mother of 3 kids memang penat. Nak-nak semuanya below than 5yo. penat ooo.. so kali ini saya request untuk berhenti seketika dari produce anak hehehe. bagi can badan rehat sebentar, bagi can membelek anak-anak membesar.

Adik cha sekarang ni dah 5.5kg, minum susu ibunya saja [good job ibu! ~ puji diri sendiri], dah pandai nak turn badan dia meniarap tapi tak lepas-lepas. For sure, jangan tinggalkan dia sendirian di atas katil, nanti tengok-tengok dah pusing lebih dari 180 degree. Tak mahu tragedi baby jatuh katil berulang lagi. Both her abang experienced this before. Menangis-nangis saya melihat baby terjelepuk di atas lantai. Lagi haru bila yang sulung jatuh luka dan berdarah di antara gusi dan mulut sampai bengkak-bengkak bibirnya. Teringat kekalutan menjalani xray tanpa husband di sisi. Hmmm... tak sanggup rasanya mengalami keadaan tu lagi.

Next week, adik cha akan pulang ke kampung for the first time. Mak sedara tak sabar nak tengok muka comel anak sedara ini. I wonder how to have long journey with 2 heroes and baby. Mesti penat sepanjang perjalanan hehehe..

Monday, 20 September 2010

Lawatan Ke Zoo Taiping


Syawal ke 6.. Kami membawa anak-anak melawat Zoo Taiping. Hujan renyai-renyai masa tu, tapi masa sampai alhamdulillah hujan dah reda. Anak-anak seronok mula-mula sebab dapat naik train (tram).. tapi terpinga-pinga sekitar lawatan dalam zoo sebab tram tu laju sangat. tak dapat depa menghayati animals kat situ. Bila dah turun, port elephant peek yang dituju.. Afif seronok sebab dapat tengok elephant. Asyik duk ulang "pen yok" [elephant berak masa kami berhenti kat situ haha].. pastu bawak berjalan tengok African Safari, ada zebra, zirafah, ostrich, seladang.. Afif bila bercerita balik akan cerita "pen yok", "apah duduk", pastu buat bunyi "booohhh"... ni gambar-gambar di sebalik lawatan. Tak dapat bergambar banyak, sebab duk dalam tram je kan.. nak upload semua byk laa plak...


tengah tunggu turn nak naik tram

tengok flamingo

ni kandang elephant. Baby cha duduk dalam kantung itu


ni laa African Safari. Seronok sungguh bila sampai sini

Nanti-nanti bila baby Cha dah besar sikit bawak baby Cha plak. :)