Friday, 19 March 2010

Finally, end of breastfeeding journey

Sedih bila lihat topic ni. Hajat tak kesampaian. Tapi nak buat cemana, dah disahkan pregnant, i decided not to do the pumping session. Reason why? Ku rasa pening-pening setiap kali lepas mengepam and feel macam contraction (not sure tu contraction ke tak, tp rasa macam nak datang period gitu)... tak mau ambil risiko, i stop pumping. but still i can breastfeed afif at home. Afif dibekalkan susu sama macam abangnya. I realize i'm pregnant when afif already 1 year old and my pregnancy is almost 2 months old. Serius, tak tau masa tu pregnant sebab sebelum tu ada keluar spotting macam awal-awal period selama seminggu. Tapi, after coming back from bengkel strategik planning last December, ku perasan diriku asyik rasa nak loya-loya, pening-pening. Tak mau sangka i'm pregnant again. tapi, when it come to situation morning sickness almost everyday dan rasa tak berapa sedap hati, i went to guardian and bought a UPT test. The result is +ve... oh my God! rasa macam tak percaya langsung.. terus call abang bgtau, and of course la he was very happy with the news... aku la terpinga-pinga... cadangnya nak tunggu at least afif 2 tahun, lagi pun masa bersalinkan afif operate... seriau gak...

I realize then, this is "rezeki" yang Allah nak bagi kat kami.. anak berderet-deret hehehe... Penat memang penat, tapi bila dah makin membesar seronok tengok gelagat diorg berebut mainan, gaduh-gaduh tarik rambut, gigit sesama sendiri, ketuk-ketuk kepala... macam tu laa kalau dah dapat anak lelaki 2 orang. this coming baby don't know the gender yet. I just hope the baby will be fine as his/her brothers.

Breastfeeding journey aku, rasanya macam dah end dah kut... sebab rasanya susu dah xde.. even aku picit-picit pun x keluar susu. maybe sebab aku stop mengepam agaknya walaupun bila balik keja afif mintak gak... sekarang pun dia mintak lagi, especially waktu dia nak tido.. walaupun susu dah sebotol abis. Tak kisah la lepas ni dia nak tandem nursing pun, tapi bila baby dah abis nyusu laa.. kalau tak, sian baby nanti...

rasa tak sabar nak teruskan misi bf for the next baby (plus maybe afif akan mintak juga).. tinggal lebih kurang 4 months je, insya Allah due date on 2nd August. kali ni semangat nak buat stok masa pantang, supaya tak kalut nak tinggalkan waktu kerja nanti. Ilmu perlu digali lagi, plus nak tambah bf gadjet.. nak beli medela harmony in case susah nak mengepam kalau takde supply. and no more formula milk selama mungkin.. harap-harap dimakbulkan hajatku ini... Amin...

Mari Menyanyi

Semalam saje menggatal capture video Arif Aiman nyanyi lagu Negaraku. tapi sekerat je. bila dah lupa nak sebut apa, berenti la dia.. lagu ni dia belajar time kat taska. macam-macam lagu la dia nyanyi bila balik rumah tu. sampaikan ayahnya tak paham, "hang nyanyi lagu apa nih?".. ayah-ayah... sib baik ibu dia leh tangkap apa menda yang anak dia nyanyi.. bleh la betulkan apa yang dia sebut tak betul tu...


ni satu lagu lagi ibu yang ajar. sampai adik pun pandai nyanyi tp duk sebut "bah..bah.." je.. lagu labah-labah...


semalam pun ada capture beberapa gambar... layan je laa..




Monday, 22 February 2010

CNY Holiday

My Dear Friends,

It's been a "long vacation" last week. Best kan kalau dapat berlibur di pulau yang indah & cantik menawan. Oh i wish the time will turn out one day. CNY holiday last week, as stated in the calender 2010, from 14 - 16 Feb 2010.. Apply for annual leaves for 3 days after. Makes it holiday for a week. Lama tu tak pegi keja. Sudahnya, pagi ni kelam kabut setelah seminggu meninggalkan rutin harian (operasi masam muka telah berlaku hahaha - perkara biasa.. ignorekan saja keh keh keh)

Back to my hometown from 15 - 18 February. Ajak anak-anak pegi main pantai. Arif Aiman eager to play the kite. Beli ler rega RM8 cop gambar doremon. mainnya sat je. last-last main pasir. once dah main pasir, si adik mandi pasir ler.. we see it out of control dah, cepat-cepat ajak depa main taman.. dekat sejam lebih berada di sana. Penat ibu dan ayah mengejar kedua-duanya.

Abang is playin the kite with ayah. Kena pegang betul-betul, dah terbang 2x. Sib baik ayah sempat kejar

proses mandi pasir - beginning

tengok tu.. abis pasir masuk seluar dah

adik lagi best, tabur pasir atas kepala


sesi main kat playground. waktu ni tak dapat nak snap gambar banyak-banyak. pergerakan terhad. berlari-lari mengejar anak-anak

penat.. but i do hope both my sons are happy be with us (walaupun ada part abang kena marah hehehe). Insya Allah, next time kita pegi jalan-jalan makan angin pulak ye (jika masa, keadaan, dan D.U.I.T mengizinkan :) )

Thursday, 28 January 2010

Akan ditinggalkan lagi

Based on the topic, bulan Februari 2010 adalah bulan untuk ditinggalkan.
3-5 Februari - he's going to MTE (Malaysia Technology Expo 2010) @ KL
7-10 Februari - going to Sabah atas urusan R&D
11-13 Februari - going to Bengkel Penulisan Ilmiah @ Sg Petani
27 - 28 Februari - going to Karnival Jom Masuk U sbg penceramah @ Seberang Jaya, Penang (yang ni bleh ikut sebab weekend)

Full kan agendanya... Adus, sedihnya. Almost every week my hb going outstation. I have to sacrifice for this. Untuk kemajuan kerjayanya (kemajuan kerjayaku? hmmm.. tak maju-maju sampai sudah - hanya maju dari kemajuan keluarga sahaja). Teringin untuk meningkatkan keupayaan kerjaya, tapi mengenangkan family.. ku lupakan hasrat seketika. Buat yang mana terdaya dulu.

I got this from my husband's email. (kata nak fwd, tak fwd-fwd. last-last ku bukak sendiri email dia cari sendiri)

SPEECH FROM CEO

VERY SHORT, MOST EFFECTIVE AND HOW TRUE...

30 seconds Speech by Bryan Dyson (CEO of Coca Cola)

"Imagine life as a game in which you are juggling some five balls in theair. You name them - Work, Family, Health, Friends and Spirit and you're keeping all of these in the Air.You will soon understand that work is a rubber ball. If you drop it, it will bounce back.But the other four Balls - Family, Health, Friends and Spirit - are made of glass. If you drop one of these; they will be irrevocably scuffed, marked, nicked, damaged or even shattered. They will never be the same. You must understand that and strive for it."

WORK EFFICIENTLY DURING OFFICE HOURS AND LEAVE ON TIME.

GIVE THE REQUIRED TIME TO YOUR FAMILY, FRIENDS & HAVE PROPER REST.